Sales Marketing & Media | Kubus. Vierkant achter uw zaak. | t 085-0516870 | m info@kubussmart.nl
SEO 2017-12-11T15:42:08+00:00

Je vindbaar maken in Google?

Wij willen je heel graag helpen
met onze diepgaande kennis van SEO!

085-0516870

Beter vindbaar worden met SEO optimalisatie!

Naar schatting van Worldwidewebsize.com zijn er zo’n 200 miljoen webpagina’s uit Nederland op Google te vinden. De eerste pagina met zoekresultaten in Google telt ca 10 organische posities…
Om je website vindbaar(der) te maken zul je dus erg je best moeten doen.

SEO is een tijdrovende en vooral “ongoing” klus. Omdat Google een indexatietijd kent, de tijd waarin een website zich “nestelt” tussen de concurrerende links van andere website, kan het een lange tijd duren voor alles perfect staat. Daarnaast is het zo dat je concurrentie niet stil staat evenals Google, morgen kan dus alles anders zijn. Zo wordt je min of meer gedwongen om je website SEO technisch te onderhouden. Erg lastig als je er geen kennis van hebt maar gelukkig zijn wij heel goed in staat om je hierbij te helpen!

Offerte Direct!

Dit is waar we oa op letten bij SEO optimalisatie!

Content, ofwel teksten en afbeeldingen, is key in een goed vindbare website. Hoe relevanter of gerichter de content is ingestoken des te meer kans dat een bezoeker van Google jouw website treft bij het invullen van een zoekopdracht.

Zoekwoorden? Vraag het aan je doelgroep!
Om goede vindbare content voor jouw website te schrijven is het ontzettend belangrijk om in de schoenen van je doelgroep te gaan staan. Waar zoeken zij op? Welke trefwoorden toetsen zij in? Weet je het niet zeker? Vraag in je omgeving naar hoe men op jouw product of dienst zou gaan zoeken in Google en noteer de uitkomsten.

Blijf relevant aan je onderwerp!
Naast relevantie is autoriteit, de omvang van je website, ook een allesbepalende factor om snel vindbaar te worden. Zogezegd telt alleen Nederland al zo’n 200 miljoen in Google geïndexeerde webpagina’s (geen websites) dus wil je daar tussendoor manoeuvreren dan zul je meer pagina’s in moeten gaan zetten. Hoe meer unieke pagina’s relevant aan jouw onderwerp(en), hoe meer kans dat je naar boven komt.

Gebruik unieke content, vermijdt kopiëren!
We zien het dagelijks voorbij komen, websites van verschillende eigenaren maar met identieke teksten. Jammer, want los van het auteursrecht schiet je überhaupt niets mee op. Google is namelijk ontzettend “picky” op duplicate content en veel gevallen zal Google je niet eens tonen in de resultaten.
Om duplicate content te vermijden is er maar één remedie en dat is het schrijven van unieke content.

Blijf je website altijd uitbreiden met content!
De beste manier om boven aan te komen en te blijven is het blijven uitbreiden van je site. Een goede manier is bijvoorbeeld om te gaan bloggen, het schrijven van korte berichten (300-400 woorden) die getoond worden in je website als een nieuws item.

Een andere manier zou kunnen zijn het maken van landingspagina’s, pagina’s relevant aan je topics maar die niet verder toegankelijk zijn in je website via een menustructuur. Ze trechteren de bezoeker naar een bepaalde actie op je site. Deze pagina’s lopen op de achtergrond mee in de indexatie van Google. Hoe meer hoe beter!

Een goed gestructureerde pagina lijkt in veel gevallen op een krantenartikel. Evenals krantenartikelen hebben webartikelen of pagina’s bij voorkeur maar één headline, ofwel de H1 tag. De H1 tag of headline geeft in een pakkende zin weer waar een pagina of artikel over gaat. De H1 tag wordt meestal vergezeld van een pakkende afbeelding die past bij het onderwerp. Onder de H1 tag staat meestal een beknopte inleidende tekst over het artikel.

Na de H1, de bijbehorende afbeelding en de inleidende tekst komt meestal een subheading, genaamd de H2. De H2 is relevant aan de H1 tag maar is verder uitgediept op een onderwerp uit het onderwerp. En zo verder. Snap je het nog? 🙂

Bijvoorbeeld:
H1 – De administratiekantoren van Kubus
H2 – De automatisering binnen de administratiekantoren van Kubus
H3 – Automatisering van iMuis binnen de administratiekantoren van Kubus

Belangrijk is dat de headers ALTIJD je belangrijkste keywords of zoekwoorden bevatten.

Twee van de meest belangrijke quick-win factoren om snel te scoren in Google zijn een correcte instelling van de titels (paginatitels) en metadescriptions (korte omschrijvingen van de pagina). Zie onder een voorbeeld.

titles metadescriptions kubus smart

De bovenste blauwe titel vertegenwoordigd de titel van de pagina.
De groene regel vertegenwoordigd de URL je pagina.
De zwarte regel is de korte omschrijving die je in je pagina instelt.
De losse blauwe woorden zijn de zogenaamde site-links naar andere relevante pagina’s op je website.

Wanneer je ervoor zorgt dat je titels en metadescriptions op je keyword of zoekwoorden zijn ingevuld zal je website sneller getoond worden in de eerste resultaten van Google. Zijn de titels en metadescriptions daarnaast ook voorzien van een CTA of Call To Action dan zullen ze eerder aanzetten tot actie.

Iedere pagina die je maakt voor je website is bij voorkeur relevant aan één keyword of zoekwoord. Een keyword of zoekwoord kan bestaan uit één of meerdere gecombineerde woorden. De zoekwoorden moeten “verstrooid” worden over de gehele pagina in zowel de bodytekst, als de headings en subheadings. Voor de optimale SEO score van je pagina moeten ook je url, paginatitel en metadescription moeten voorzien zijn van het belangrijkste keyword of zoekwoord van de pagina.

Tip: wijk je af van je topic tijdens het schrijven? Maak dan in je hoofd eerst een “inhoudsopgave” met de punten wat je wilt vertellen over het onderwerp. Dit voorkomt dat je irrelevante “vertakkingen” krijgt in je pagina die je SEO score en de ervaring van de bezoeker(!) verstoren.

Links, ofwel verwijzingen vanaf een externe website of interne webpagina naar een andere zijn belangrijk.
• Ze dragen bij aan het aantal bezoekers wanneer deze via andere websites op de jouwe terechtkomen (externe links)
• Je verhoogd de duidelijkheid in de navigatiestructuur in je website voor je bezoekers
• Websites met een goede link strategie worden hoger gewaardeerd door Google

Meeliften op externe websites
Somiige bezoekers komen op een website binnen doordat ze worden verwezen vanaf andere, externe websites.
Denk hierbij aan vermeldingen op portals zoals startpagina.nl, drimble.nl of de telefoongids.nl maar ook aan advertenties op ander sites.
Wanneer je besluit om zelf meer met “linkbuilding” te gaan doen is het van belang dat je in ieder geval richt op kwalitatieve links en relevante websites.

Voorbeeld: als je webshop online kinderkleding verkoopt dan heb je niets aan link op een webshop voor hondebrokken.

Verwijzingen naar externe websites
Voor je bezoeker maar ook voor Google is het een goed idee om te verwijzen naar externe, relevante websites vanuit je eigen website. Zowel je bezoeker als Google krijgt meer duidelijkheid waar je website over gaat waardoor beide meer waardering hebben voor je website. Wil je een goede paggerank? Dan zijn externe verwijzingen een must.

Verwijzingen van interne pagina’s naar elkaar
Verhoog de kwaliteit van je website en pagerank met interne links. Natuurlijk het je je hoofdmenu al op iedere pagina staan maar het kan toch goed uitpakken wanneer je relevante interne links op je pagina zet.
Zowel Google als je lezer zien het liefst dat pagina’s in het teken staan van één topic. Desondanks ontkom je niet relevante vertakkingen, artikelen die in zekere zin wel belangrijk zijn voor de context van het artikel maar inhoudelijk weer helemaal uitgediept moeten worden. In deze gevallen is het handig om voor deze artikelen separate pagina’s in te richten en slechts de verwijzing er naar toe te vermelden. Op deze manier krijgt je website meer relevante pagina’s, autoriteit en is het voor Google en je bezoeker prettiger leesbaar.

Een van de meest voorkomende onvolkomendheden in website is  de manier waarop afbeeldingen in een website zijn geplaatst.
Afbeeldingen zijn onderhevig aan de onderstaande factoren:

  • De resolutie
  • De Dots Per Inch (DPI) of Pixels Per Inch (PPI)
  • Het bestandsformaat
  • Metagegevens

De resolutie
De resolutie is de afmeting, lengte x breedte, van de afbeelding die op computersystemen en websites aangegeven wordt in pixels. Met behulp van software als Photoshop kun je de resolutie van foto schalen naar het gewenste formaat.

De Dots Per Inch (DPI) of Pixels Per Inch (PPI)
Binnen de afmeting van de afbeelding heb je te maken met de dichtheid van de pixels of dots per inch (of cm bij Nederlandse versies van Photoshop). Iedere afbeelding is opgebouwd uit pixels en hoe meer pixels hoe scherper de afbeelding. Keerzijde is dat een hoge dichtheid ook meer data neemt. Daarom is het van belang om je afbeeldingen op de doeleinden af te stemmen.
Voor drukwerk wordt een DPI van minimaal 300 geadviseerd, voor beeldschermen en internet slechts 72.

Het bestandsformaat
Er bestaan veel verschillende bestandformaten met elk hun eigen eigenschappen. Hieronder een overzicht van de meestvoorkomende op het web.

  • JPEG
  • PNG
  • GIF
  • SVG

JPEG of JPG
Afkorting: Joint Photographic Experts Group. Zie ook Wikipedia. Wereldwijd het meest gebruikte formaat in foto’s op websites.

+ Snelle laadtijden
+ Veel compressie mogelijkheden

– Slechts 8 bit per kleur (RGB)
– Geen transparante achtergronden mogelijk
– Minder geschikt voor logo’s, favicons, grafieken, lijnen en letters.

PNG
Afkorting: Portable Network Graphics. Zie ook Wikipedia Het meest gebruikt voor logo’s, favicons, grafieken, stijlelementen, lijnen en letters.

+ Uitstekend geschikt voor geschikt voor logo’s, favicons, grafieken, lijnen en letters.
+ Transparante achtergronden mogelijk
+ Weinig beeldverlies bij compressie tov JPEG

– Bestandsgrootte
– Langere laadtijden

GIF
Afkorting: Graphic Interchange Format. Zie ook Wikipedia Grafische bestandsindeling met pixels. GIF ondersteunt kleuren, verschillende resoluties, animatie en een transparante achtergrond.

+ Animeerbaar
+ Relatief kleine bestandsgrootte

– Minder geschikt voor kleurenfoto’s
– Tot 256 kleuren

SVG
Afkorting: Scalable Vector Graphics. Zie ook Wikipedia. W3C gestandaardiseerd vector bestand.

+ Geschikt voor nabewerking met Adobe Illustrator
+ Geschikt voor logo’s op websites

– Niet geschikt voor kleurenfoto’s

Al is je website nog zo goed SEO geoptimaliseerd, als de website technisch tekort schiet zal dat ten koste gaan van de vindbaarheid. Ditzelfde geldt voor de snelheid van een site die in zekere mate afhnakelijk is van de techniek.
Onderwerpen die we bij het screenen van een website voorafgaande aan SEO traject tegen het licht houden zijn oa;

  • Hosting kwaliteit
  • Reactietijd van servers
  • Responsiveness
  • Afbeeldingenoptimalsatie
  • De mate van CSS bestanden of Cascading Style Sheets
  • De mate van Javascripts
  • Caching methodes
  • Gzip
  • Data structuur
Een hot topic voor Google is het zogenaamde Secure Sockets Layer of SSL certificaat. In het kort betekent het dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen een server en een internet browser waardoor je website gegevens beveiligd worden. Het certificaat verandert de aanduiding http:// in je browserbalk naar https://. De toevoeging van de -s- staat in dit geval voor -Secure-.

Verschillende certificaten voor verschillende teopassingen
De meest voorkomende vormen zijn:

  • Single domain SSL certificaat: Het meest gebruikte certificaat voor maximaal één domein óf subdomein. Let op: bij webshops of websites met (klantlogin op een) subdomein is slechts één van beide beveiligd.
  • Wildcard SSL certificaat: Zowel je hoofddomein als álle subdomeinen zijn beveiligd met een SSL verbinding. Bij dit certificaat staat er een omschrijving in je browserbalk voorafgaand aan het adres van je url.
  • Extended Validation (EV) SSL certificaat: Lijkt sterk op het Single domain SSL certificaat maar voegt bedrijfsinformatie, na een check bij de KVK door de certificaat autoriteit, in een groen kader toe aan de adresbalk. Voor je bezoeker wekt dit certificaat aantoonbaar meer vertrouwen.
  • Multi domain SSL certificaat: Hiermee voeg je meerdere domeinnamen onder één certificaat. Met name geschikt voor bedrijven met domeinen per land. Denk aan Kubus.nl en Kubus.be.

Daarnaast zit het prijsverschil in SLL certificaten van verschillende merken oa in de garantie!
Bij garantie hoort namelijk aansprakelijkheid. Als een certificaatautoriteit de identiteit van een server garandeert maar het blijkt niet te kloppen dan ben je als certificaathouder verzekerd. Als een certificaat een garantie van $250.000 biedt, dan zullen zij tot dat bedrag aan gedorven omzet, aansprakelijkheid, en andere voorvloeiende kosten vergoeden als blijkt dat de server gehacked is.

Wanneer de website eenmaal wordt gevonden door een bezoeker wil je ze natuurlijk ook aanzetten een bepaalde handeling op je website. Hierbij kun je denken aan het achterlaten van hun persoonlijke gegevens zodat je contact met ze op kunt nemen of bijvoorbeeld het doen van een bestelling.

De CTA
Om je bezoekers te triggeren dient je boodschap een Call To Action (CTA) te bevatten. Een CTA is een duidelijke vraag of suggestie om iets te doen gekoppeld aan een knop of een link die de actie uitvoert. Een CTA dient helder geformuleerd te zijn en op te vallen.

AIDA als heilige graal
Iedere goede commerciële uiting op een website maar ook andere mediakanalen voldoet aan het AIDA model. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action.

In het kort komt het op neer dat een commerciële uiting…
…een attentiewaarde moet hebben waardoor de aandacht van de prospect wordt getrokken;
…de interesse van de prospect wordt gewekt door positieve aspecten van de dienst of het product te benoemen;
…de prospect overtuigd wordt om het product of dienst af te nemen;
…de prospect aan moet zetten tot het nemen van actie!

Lees ook meer over AIDA op Wikipedia.

Hoe toegankelijk is de website? Zijn de menustructuren logisch en overzichtelijk ingedeeld? Is er sprake van een gestructureerde data mark up? Is er een XML sitemap aangemaakt? Zowel Google als de bezoeker zijn gevoelig voor een heldere structuur in een website.

Bevat de website een trackingscode van Google Analytics en is het account toegankelijk? Top!
Met behulp van Google Analytics krijgen we oa inzicht in:

  • Aantal bezoeken: Het totaal aantal bezoeken aan de website sinds de start van de meting met Google Analytics
  • Paginaweergaves: Het totaal aantal pagina’s dat is weergegeven sinds de start van de meting met Google Analytics
  • Bouncepercentage: Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina. Een hoog bouncepercentage geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt. Een bouncepercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website.
  • Gemiddelde tijd op de site: De gemiddelde tijd die de bezoeker op de website doorbrengt.

Daarnaast geeft Google Analytics ook duidelijk aan hoe de bezoekers op de website komen. Dit kan zeer belangrijke gegevens opleveren met betrekking tot de vindbaarheid van de website in de zoekmachine van Google.

Hierom kies je voor Kubus Smart!

Kubus Smart

Kubus vestiging gespecialiseerd in web, media, grafisch design, marketingstrategie voor Kubus leden en klanten. Full service!

Maximale kwaliteit

Als marketingvestiging van de Kubus Coöperatie staan we garant voor een hoge service en gewaarborgde kwaliteit.

Onze Kubus tarieven

Voor ons geen penthouses, marmeren vloeren en gouden kranen. Onze overhead is laag en zo ook onze Kubus tarieven.

Duidelijkheid vooraf

Bij ons word je niet verrast met onverwachte rekeningen. Wij leveren onze diensten tegen vooraf overlegde tarieven.

Rendement gericht

Maximaal resultaat tegen de minimale kosten. Wij laten zien dat marketing in de juiste vorm ook omzetverhogend is.

Altijd bereikbaar

Net als voor de meeste ondernemers stopt onze werkdag niet na sluitingstijd. Wij zijn 24/7 bereikbaar.

Advies & uitvoering

Van strategiebepaling tot het volledig ontzorgen van je hele marketingtraject. Met ons kun je alle kanten op. Full service!

Kubus Smart

kubus vestiging gespecialiseerd in web, media, grafisch design, marketingstrategie voor Kubus leden en klanten. Full service!

  • asdf
  • asdf
  • asdf
  • asdf

Kubus. Vierkant achter uw zaak.